NORDIC WALKING

Historia Nordic Walking wywodzi się ze Skandynawii; technika ta została opracowana jako trening alternatywny dla fińskich narciarzy, aby mogli doskonalić swoje umiejętności również w porze letniej. Nordic Walking to nowy sposób chodzenia, pozwalający na kształtowanie właściwej postawy ciała i zapobiegający wielu schorzeniom somatycznym. Poprawia także równowagę psychiczną ćwiczących.

 Nordic Walking jest nieoceniony w walce z:

  •  niewydolnością układu oddechowego i krążenia
  •  cukrzycą (poprawia tolerancję glukozy)
  •  wadami i urazami kręgosłupa oraz bólami stawów kolanowych
  •  wadami postawy
  •  osteoporozą
  •  podwyższonym poziomem cholesterolu
  •  chorobą Parkinsona i Alzheimera oraz wieloma innymi schorzeniami.

Wedle ostatnich doniesień w zakresie badań dotyczących wpływu Nordic Walking na nasz umysł stwierdzono, że nie tylko nasze ciało zyskuje dzięki tej dyscypline – świetnie wpływa ona na nasz mózg. Po pierwsze podczas trenimgu dotlenia się tkankę mózgową – każda aktywność fizyczna w tym pomaga, ale w szczególności te rodzaje sportów, które uprawia się na otwartej przestrzeni do woli oddychając świeżym powietrzem.

Po drugie, w trakcie treningu Nordic Walking nasz mózg pracuje bardzo intensywnie z powodu… pracy palców u dłoni! Jest to konieczne zarówno w ćwiczeniu kroku podstawowego Nordic Walking, jak i w technice fitness-metodzie zaawansowanej, ale za to angażującej średnio około 90% mięśni całego ciała, w tym maksymalnie palce dłoni. Polega to na tzw. koniecznym odpychaniu się od rękawiczki, będącej elementem zakończenia górnej części kija do Nordic Walking.

Na kilometr spaceru człowiek wykonuje średnio tysiąc ruchów palcami, czego skutkiem jest wzmożona, optymalna praca mózgu.

Naukowcy odkryli również, że Nordic Walking poprawia odporność mózgu na chorobę Alzheimera. W badania wykazały, że u osób cierpiących na to schorzenie, które chodziły z kijkami około 8-10 kilometrów tygodniowo, choroba (w ciągu pięciu lat) rozwijała się wolniej, a co za tym idzie – występowały mniejsze zaburzenia poznawcze niż u osób nieuprawiających tego sportu. Dla orientacji dodam, że w ciągu 60 min. można przejść około 4km w średnim tempie. U osób trenujących NW zaobserwowano lepszą ochronę obszarów mózgu, takich jak hipokamp, płaty skroniowe i czołowy, które są odpowiedzialne za procesy uczenia się i pamięć.

Polecany jest szczególnie osobom, które w dbałości o zdrowie i wysoką jakość życia, są zainteresowane rozwijaniem nowych umiejętności, integracją społeczną, poznawaniem zabytków i dziedzictwa kulturowego Łodzi, spotkaniami z ciekawymi ludźmi, wczasami powiązanymi z aktywnym wypoczynkiem. Tę formę spędzania wolnego czasu proponuje Państwu  Fundacja „Miłorząb”.

Źródła wykorzystane przy pisaniu artykułu: Fundacja Aktywni – Zalety zdrowotne Nordic Walking  www.szare-komorki.pl